Sport zdecydowanie łączy ludzi. I choć od czasu do czasu potrafi też ich dzielić, nie ulega wątpliwości, że w ostatnich dekadach wizerunek polskiego fana piłki nożnej uległ sporym przeobrażeniom.
Spora w tym zasługa również samego środowiska kibicowskiego. Dziś widok rodziny z dziećmi na trybunach nikogo nie dziwi, a pamiętamy przecież, gdy należał on do rzadkości. „Pikników” wyśmiewano i byli przedmiotem powszechnych drwin. Z drugiej strony osoby, które niewiele miały wspólnego z ultrasami, rzadko kiedy chciały po prostu iść na mecz, by w spokoju obejrzeć widowisko sportowe z uwagi na bezpieczeństwo, czy też raczej jego brak.
Naturalnie awantury nie zostały całkowicie wyeliminowane ze stadionów – pod tym względem zrobiono wiele, ale wymaga to dalszych działań na poziomie klubowym zarówno na szczeblu ustawodawczym, jak i centralnym. Zakazy wejścia na stadiony są skuteczne. Stanowią jednak ostateczny środek prewencyjny. Zdecydowanie bardziej skuteczne w zmianie wizerunku i przede wszystkim przemianie mentalności polskiego kibica są inicjatywy w rodzaju „Kibice Razem”.
Skupmy się więc na pozytywach i zobaczmy, w jaki sposób polscy kibice angażują się w różnego rodzaju działalność na boiskach i nie tylko. Oto kilka obszarów, w których udział brali i biorą kibice piłki nożnej z całej Polski.
Pasja pomaga w grze
Pasja jest w stanie naprawdę wzbogacić nasze życie. Kibicowanie zwłaszcza wywołuje całą gamę emocji, a to coś, co daje nam energię i sprawia, że życie staje się bardziej barwne. Fani sportu przeżywają wszystko mega intensywnie – od euforii po smutek, w śledzeniu zmagań swojego klubu towarzyszy im całe spektrum uczuć. Na tym właśnie polega urok sportu: czasem wygrywamy, czasem przegrywamy. Każdy kibic wie, jak to jest. Uczucie napięcia przed meczem zna tylko prawdziwy fan.
Czy wobec powyższego kibice typują lepiej? To ciekawe zagadnienie. Bycie fanem czasem prowadzi do ślepej wiary w swoje ulubione zespoły lub zawodników. W takich okolicznościach naprawdę trudno zachować obiektywizm. A typowanie wyników zawsze powinno opierać się na faktach, a nie na subiektywnych ocenach czy upodobaniach. Niektórzy gracze dokładnie analizują:
- formę drużyn/zawodników,
- historię ich wcześniejszych meczów,
- miejsce w tabeli lub ich poprzednie występy,
- kontuzje lub braki w składzie (jak żółte kartki w piłce nożnej),
Czy to działa? Wiedza z pewnością pomaga, ale są też tacy, którzy stawiają na intuicję. Obie metody cieszą się popularnością wśród osób korzystających z legalnych zakładów sportowych online. Naszym zdaniem, każdy powinien znaleźć swój własny sposób.
Konkurs Kreatywności Kibiców
W trakcie 90-minutowego meczu futbolowego widoczna jest jedynie zaledwie odrobina tego, co kibice naprawdę oferują swojemu ukochanemu klubowi. Ich oddanie i pasja wykraczają daleko poza boisko. posiadają ogromny potencjał do przynoszenia pozytywnych zmian w lokalnej społeczności – nic dziwnego, że chcą oni manifestować swoją miłość do drużyny na różnorodne sposoby.
Konkurs Kreatywności Kibiców to inicjatywa zapoczątkowana przez projekt Zjednoczeni Miłośnicy Śląska Wrocław, której celem jest wykorzystanie pozytywnej energii kibiców dla dobra klubu, miasta oraz regionu, poprzez umożliwienie im sposobów na realizację własnych pomysłów i inicjatyw. Kibice Śląska Wrocław zostali zachęceni do zgłaszania projektów związanych z kibicowską tematyką, takich jak organizacja turnieju piłkarskiego, tworzenie graffiti, czy nawet uszycie flagi. Najlepsze pomysły miały otrzymać wsparcie finansowe oraz pomoc w ich realizacji ze strony organizatorów konkursu.
Podstawowe założenia tego wydarzenia to promowanie pozytywnego oblicza kibicowania, budowanie konstruktywnego wizerunku fanów futbolu oraz zaangażowanie społeczności kibiców Śląska Wrocław.
Do konkursu wpłynęło kilkanaście projektów, spośród których jury wyłoniło dwóch zwycięzców:
- Kibice Śląska z Nowej Rudy: wspieranie dzieci z Domu Dziecka i Domu Pomocy Społecznej poprzez organizację konkursu plastycznego, zapewnienie wyjazdu na mecz Śląska Wrocław oraz stworzenie pamiątkowej flagi.
- Grupa UltraKreatywna: stworzenie kibicowskiego graffiti o powierzchni 200 metrów kwadratowych.
Kibice Razem – razem można więcej!
Program Kibice Razem wystartował wiele lat temu i choć ostatnio słychać o nim nieco mniej, stał się świetną platformą do prezentacji oddolnych aktywności środowiska kibicowskiego na terenie całego kraju. Założenie było proste: stworzenie lokalnych ośrodków, które będą służyły jako miejsca spotkań dla kibiców, prowadzone przez zatrudnione osoby. Głównym celem działaczy miało być nawiązanie kontaktu z aktywnymi członkami środowiska kibiców, aby lepiej poznać ich poglądy, problemy i cele. Ośrodki te nie miały zastępować działań kibiców, ale powinny pomagać w ich organizacji oraz w realizacji kreatywnych pomysłów.
W atmosferze wolnej dyskusji i wzajemnego szacunku miejsca te wniosły wiele dobrej energii w lokalnych społecznościach i przyczyniły się w dużym stopniu do obniżenia kultury przemocy wśród kibiców. To zasługa aktywnego zaangażowania się w działania organizacyjne, integrowania się z innymi oraz nawiązywania nowych relacji, szczególnie dla młodych osób, które dopiero zaczynały swoją przygodę z kibicowaniem.
Przy praktycznie każdym piłkarskim klubie, od Ekstraklasy po 2. ligę Kibice Razem otworzyli swój lokal, w którym odbywały i odbywają się spotkania i dyskusje. To tam planowano wyjazdy, przygotowywano oprawy stadionowe, projektowano gadżety, organizowano spotkania z piłkarzami oraz podejmowano inne inicjatywy integrujące środowisko kibiców. W integracji z otoczeniem pomagali pracownicy, którzy utrzymują kontakty z klubem, władzami lokalnymi, szkołami, mediami oraz organizacjami pozarządowymi.
Podsumowanie
Istnieje wiele ciekawych pomysłów i inicjatywy wywodzących się ze środowiska kibiców, wykorzystujących ich kreatywność i zasoby. Dzięki nim z polskich boisk znika przemoc, rasizm czy nienawiść wobec innych grup kibicowskich. Jednocześnie stają się one katalizatorem dla pozytywnych inicjatyw kibicowskich, dbając o dobre relacje między nimi i innymi instytucjami życia publicznego. To podejście może sprzyjać tworzeniu bardziej pozytywnego środowiska kibiców, które koncentruje się na sportowej pasji i współpracy, a nie na negatywnych zachowaniach.