Nie jest niczym odkrywczym, że typerzy z pokolenia Z znacznie różnią się od typerów z innych, wcześniejszych pokoleń. Tak naprawdę nie jest to żadną niespodzianką, biorąc pod uwagę, że pokolenie Gen Z to zupełnie nowa generacja, która przeszła ogromną transformację we wszystkich aspektach swojego życia – od zachowań, przez style, po postawy.
Co ciekawe, podobnie jak różnią się oni pod względem wzorców konsumpcji sportu, różnią się także pod względem zachowań i preferencji w zakresie zakładów sportowych, niezależnie od miejsca zamieszkania i pochodzenia. Nowe pokolenie ma inne nawyki w zakresie obstawiania niż poprzednie pokolenia, bo przykładowo dziś dużym zainteresowaniem wśród typerów Gen Z cieszą się bukmacherzy Skrill. Niemniej jednak praktyki wszystkich typerów nowego pokolenia są dość podobne, bez względu na lokalizację. Zatem niezależnie od tego, czy jest to bukmacher ze Skrill w Polsce, czy też w innym dowolnym kraju na świecie, zachowania graczy są podobne.
Przyjrzyjmy się kilku kluczowym aspektom, które pomogą nam lepiej zrozumieć ich podejście do zakładów.
Wolą oglądać skróty meczów niż cały mecz.
Preferują skrócone treści sportowe. Właśnie z tego powodu skróty meczów w mediach społecznościowych są znacznie bardziej popularne wśród pokolenia Z niż faktyczne transmisje meczów w telewizji, czy nawet streamy meczów na platformach sportowych. Dla młodszych typerów ważne jest, aby mogli śledzić tylko to, co najważniejsze lub być w stanie wycisnąć jak najwięcej z tego, co się aktualnie dzieje. Nie zamierzają zawracać sobie głowy całym wydarzeniem, kiedy to, co ważne, można ogarnąć w zaledwie kilka minut.
Jaki ma to wpływ na zakłady sportowe, jako całokształt? Głównym następstwem jest fakt, że typerzy z pokolenia Z nie są tak bardzo zainteresowani zakładami na żywo. To sprawia, że zakłady bukmacherskie Skrill i inni bukmacherzy nie czerpią dużych zysków w tym zakresie z typerów nowego pokolenia. Zazwyczaj wolą obstawiać zakłady przedmeczowe i zakłady outright, a kiedy już decydują się na zakłady na żywo, robią to w przypadku bardzo specjalnych wydarzeń sportowych, takich jak walki o pas UFC czy finał Ligi Mistrzów.
Chcą mieć wszystko przed nosem.
Oczekują bogatszych wrażeń podczas oglądania wydarzenia. Mowa tu o grafikach, statystykach, danych, AR i innych dodatkach wizualnych, które sprawiają, że oglądanie rozgrywek jest o wiele ciekawsze i bardziej ekscytujące.
Co to oznacza dla ich zachowań w zakładach? Przede wszystkim to, że chętniej obstawiają sporty i wydarzenia, dla których mają łatwo dostępne informacje i statystyki lub mogą łatwo uzyskać informacje w celu dokonania własnej analizy.
Jednocześnie, podobnie jak chcą mieć lepsze wrażenia z oglądania wydarzenia, chcą również mieć lepsze doświadczenia z ich obstawiania. Dlatego cenią sobie te platformy bukmacherskie, które oferują nie tylko zakłady online ze Skrill i dostarczają wiele różnorodnych rynków, ale także dodają do oferty wiele warstw unikalnych doświadczeń.
Trudniej ich zainteresować, zadowolić i zaangażować.
Łatwo się nudzą, a fakt, że z natury nie są zaangażowani, oznacza, że firmy zajmujące się transmisjami sportowymi, nadawcy, a nawet strony bukmacherskie muszą zapewnić im większą motywację, aby wzbudzić ich zainteresowanie i skłonić do poświęcenia czasu na śledzenie wydarzenia lub zanurzenia się w jakiś sposób w danym meczu.
Krótko mówiąc, osoby z pokolenia Z są mało zaangażowane, dopóki nie pojawi się coś, co faktycznie ich w jakimś stopniu zaangażuje. A co może być bardziej angażującego niż zaoferowanie im szansy na potencjalne zyski z typowania – i to nie małe zyski, bo przecież w zakładach bukmacherskich drzemią ogromne pieniądze, gdyż wpływ sportu na inne branże, w tym branżę bukmacherską, jest bardzo duży. Obstawianie umożliwia im zatem na aktywny udział w wydarzeniu sportowym, dzięki czemu w końcu stają się bardziej zaangażowani i bardziej entuzjastycznie nastawieni do oglądania i śledzenia sportu.
Interesuje ich to, wokół czego jest hype.
Najpopularniejsze sporty, mecze, drużyny, zawodnicy lub pojedynczy sportowcy to ci, którzy dominują w dyskusjach i hashtagach w mediach społecznościowych. Największy hype jest wokół tego, czemu poświęca się tony postów, miliony komentarzy i udostępnień.
Pokolenie Z chce oglądać sporty, które są naprawdę popularne i które cieszą się dużym zainteresowaniem w świecie internetu. Chcą wiedzieć, o czym się teraz mówi i co staje się głównym tematem na TikToku, Facebooku, Twitterze czy Instagramie. Dzieje się tak, bo lubią dzielić się swoimi poglądami, wchodzić w interakcje z innymi i komunikować się nimi w trakcie oglądania wydarzenia sportowego – bardziej niż poświęcać się samemu oglądaniu.
Co to oznacza dla ich zachowań w zakresie zakładów sportowych? Sprawia to, że typerzy z pokolenia Z są bardziej skłonni do obstawiania głośnych wydarzeń, wielkich meczów, wyczekiwanych spotkań i najpopularniejszych rozgrywek. Lubią płynąć z prądem, być częścią tego, co się właśnie dzieje i zdecydowanie mają zawsze coś do powiedzenia na temat tego, co właśnie ma miejsce.